• Vakanties en vrije dagen
  • Nieuwsbrief
  • De school
    • Inschrijven
    • Het team
    • Schooldocumenten
    • Continurooster
    • Tevredenheidspeilingen
    • Vakantierooster
  • Onderwijs
    • Onderwijs inspectie
    • The leader in me
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Identiteit van de school
    • Instructie op de Henricusschool
  • Participatie
    • Leerlingenraad
    • Ouderraad
    • Medezeggenschapsraad
    • Wijkteam
  • Protocollen
    • Verlof aanvragen
    • Internetprotocol
    • Luizenprotocol
    • Pestprotocol
    • Meldcode Kindermishandeling
  • Passend onderwijs
    • School ondersteuningsprofiel
  • Groep 1-2
  • Groep 2-3
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • groep 6
  • Groep 7a
  • Groep 7b
  • Groep 8

 

Identiteit van de school


 

De henricusschool is een katholieke basisschool.

Deze levensbeschouwing vormt voor de school een inspiratiebron. Dit betekent dat verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid, liefde en respect belangrijke waarden zijn.

De kernwaarden zijn de basis van het dagelijks handelen van de leerkrachten.  Zij zijn een voorbeeld voor de leerlingen. De school probeert op die manier de leerlingen deze waarden te laten ervaren. Dit betekent ook dat de leerlingen leren open te staan voor verschillen in de samenleving, zoals mensen met een andere culturele achtergrond, religie of afkomst, zonder de eigen identiteit en tradities te verliezen.

De Henricusschool is een gemeenschap van leerlingen, leraren en ouders, waar mensen elkaar waarderen. De school is een veilige omgeving, waarin ruimte is voor de eigenheid van mensen. Daarnaast onderscheidt de school zich als Rooms-katholieke school door het vieren van de katholieke feest- en gedenkdagen en het verzorgen van het vak catechese en levensbeschouwing.

Dit betekent in de praktijk:

  • Leraren handelen vanuit de christelijke waarden: verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid, liefde en respect. Zij dagen leerlingen uit om na te denken wat dit in de praktijk voor hen betekent.
  • De school stimuleert samenwerken en zorgen voor elkaar.
  • De school stimuleert dat kinderen leren verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces en het functioneren in een groep.
  • Leerlingen ontwikkelen zich levensbeschouwelijk met behulp van de methode voor levensbeschouwing / catechese, te weten de methode Trefwoord.
  • Betrokkenheid van leerlingen bij het maken van groeps- en schoolafspraken.
  • Het gezamenlijk vieren van Sint Maarten, Sinterklaas, Kerstmis, Carnaval, Palmpasen, Witte donderdag en Pasen.
  • De leerlingen krijgen de mogelijkheid deel te nemen aan de eerste communie (groep 4) en het vormsel (groep 8).
  • Aan het eind van groep 8 zijn de leerlingen bekend met de inhoud en betekenis van de tradities en rituelen van de katholieke levensbeschouwing en wereld religies.

 

Wat wordt er samen gevierd op school?

Vieringen nemen op onze school een belangrijke plaats in. Bij feesten en vieringen zijn verhalen en tradities belangrijk. Iedere viering heeft een eigen karakter. De meeste vieringen worden met alle groepen samen gevierd. Wij verwachten dat de leerlingen aan de vieringen van school deelnemen.

In november wordt het Sint Maartenfeest gevierd. De leerlingen maken voor dit feest een eigen lampion. Rond 11 november worden de lampionnen aan elkaar getoond. Daarbij worden Sint Maartenliedjes gezongen. Er wordt natuurlijk aandacht besteed aan het verhaal van Sint Maarten.

Eind november begint de voorbereiding op de komst van Sinterklaas. Aan het begin van de dag wordt Sinterklaas feestelijk welkom geheten. De leerlingen dragen bij aan het feestelijke programma van het Sinterklaasfeest.

Het Kerstfeest wordt voorbereid in de groepen door verhalen en activiteiten uit de methode voor levensbeschouwing. De leerlingen en het team leven zo toe naar de afsluitende Kerstviering. De kerstviering wordt op school gevierd.

Carnaval wordt gevierd voorafgaand aan de veertig dagenperiode. Tijdens het carnaval komen de kinderen verkleed naar school. De methode levensbeschouwing besteedt aandacht aan de overgang van het feestelijke carnaval naar de start van de vastentijd op Aswoensdag.

Pasen is het belangrijkste feest van de christenen. Met Pasen wordt de methode levensbeschouwing als ondersteuning gebruikt. Pasen wordt gevierd in de school. Op school worden dan de verhalen over het leven van Jezus verteld die horen bij Pasen en er wordt aandacht geschonken aan de rituelen die daarbij horen. In de periode voorafgaand aan het Paasfeest hebben wij een witte donderdag viering waarbij het  delen centraal staat en meestal is dit ook gekoppeld aan een actie voor een goed doel.

Aan het eind van het schooljaar nemen de leerlingen van groep 8 afscheid. Er is een speciale avond voor de leerlingen van groep 8 en de familie van de schoolverlaters met een knallend afscheidsfeest.

 

Contact


Elft 53

1777 AC Hippolytushoef

T 0227 – 239000

 

Volg ons ook op


Twitter

Locatie


 

Aangesloten bij


Stichting Sarkon

 

Wij werken samen met


Samenwerkingsverband kop van Noord-Holland       Kinderopvang Hollandskroon

Snel naar:


Home

Agenda

Nieuws

Nieuwsbrief

Kennismaken

Foto's

Contact

Groepen


  • Groep 1/2a
  • Groep1/2b
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5a
  • Groep 5b
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8

 

Nieuwsbrief aanmelden


 

  


Henricusschool

De school

  • Inschrijven
  • Het team
  • Schoolgids
  • Tussenschoolse opvang
  • Tevredenheidspeilingen

Onderwijs

  • Onderwijsinspectie
  • Stoplicht
  • The leader in me
  • Sociaal emotionele ontwikkeling

Participatie

  • Leerlingenraad
  • Ouderraad
  • Medezeggenschapsraad

Protocollen

  • Verlof aanvragen
  • Omgangsprotocol
  • Internetprotocol
  • Pestprotocol 2020-2024
     

 

Zoek in de site


Copyright 2025 - Kindcentrum Op De Elft
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Creatieve professionals