• Vakanties en vrije dagen
  • Nieuwsbrief
  • De school
    • Inschrijven
    • Het team
    • Schooldocumenten
    • Continurooster
    • Tevredenheidspeilingen
    • Vakantierooster
  • Onderwijs
    • Onderwijs inspectie
    • The leader in me
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Identiteit van de school
    • Instructie op de Henricusschool
  • Participatie
    • Leerlingenraad
    • Ouderraad
    • Medezeggenschapsraad
    • Wijkteam
  • Protocollen
    • Verlof aanvragen
    • Internetprotocol
    • Luizenprotocol
    • Pestprotocol
    • Meldcode Kindermishandeling
  • Passend onderwijs
    • School ondersteuningsprofiel
  • Groep 1-2
  • Groep 2-3
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • groep 6
  • Groep 7a
  • Groep 7b
  • Groep 8

Instructie op de Henricusschool


We geven op de Henricusschool modern en krachtig onderwijs met aandacht voor niveauverschillen en zelfstandigheid van elke leerling.

IGDI-model

De lessen worden gegeven middels het zogenoemde IGDI-model. Dit is een model dat een voorgeschreven lesopbouw hanteert. De les kent 7 fasen die voor kinderen heel herkenbaar zijn en hen structuur en houvast bieden.

IGDI staat voor “Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie.” De zeven fasen zijn:

  • Terugblik op eerder geleerde leerstof
  • Oriëntatie op de leerstof van vandaag
  • Uitleg
  • Begeleide inoefening van de leerstof
  • Zelfstandig werken
  • Evaluatie van de les op proces en product
  • Een vooruitblik naar de volgende les

De instructie door de leerkracht kent drie niveaus. De leerlingen worden ingedeeld naar niveau; wij noemen dat aanpak-1, aanpak-2 en aanpak-3. De leerlingen van aanpak-3 hebben de leerkracht niet zo lang nodig, omdat zij de leerstof al voldoende beheersen om snel zelf aan het werk te gaan. De aanpak-2-leerlingen krijgen langer en meer instructie alvorens zij aan het werk mogen gaan. De aanpak-1-leerlingen krijgen het langst instructie en begeleiding; vaak zal dat aan de instructietafel zijn.


Werkafspraken

Wij werken met werkafspraken: die zijn bedoeld om aan te duiden welk gedrag er tijdens fase 5 (zelfstandig werken) van de leerlingen wordt gevraagd. Stil werken betekent: ik ben zelfstandig aan het werk, zonder iemand te storen en ik weet dat de leerkracht zo meteen langskomt om mij te helpen als ik een probleem heb.

Werken met fluisterstem betekent dat leerlingen elkaar iets mogen vragen over het te maken werk. Een medeleerling kan helpen om je probleem op te lossen en je weer op weg te zetten.

Dit systeem wordt aangeduid als GIP-regels; een op veel scholen gehanteerd klassenmanagementsysteem, dat kinderen zelfstandigheid aanleert en een goed werkklimaat garandeert. Voor kinderen is het prettig dat ze gedurende een bepaalde tijd lekker geconcentreerd kunnen werken. En dat is precies de bedoeling.


Gerichte instructie voor ieder kind

Door het gebruik van de werkafspraken en daarbij behorende aanpak zijn we in staat om de leerlingen gerichte instructie op niveau aan te bieden. Alle kinderen hebben een dobbelsteen. Daarmee kunnen zij tijdens het stilwerken aangeven of zij door een medeleerling gestoord willen worden of liever niet. Daarmee kan elke leerling zelfstandig bepalen of hij bereikbaar is voor een vraag. De dobbelsteen kent ook een vraagteken: dat gebruikt de leerling als hij een vraag heeft voor de leerkracht als die tijdens de serviceronde langskomt.

Op de H.Henricusschool werkt deze aanpak zeer plezierig voor de kinderen.

 

 

 

 

Contact


Elft 53

1777 AC Hippolytushoef

T 0227 – 239000

 

Volg ons ook op


Twitter

Locatie


 

Aangesloten bij


Stichting Sarkon

 

Wij werken samen met


Samenwerkingsverband kop van Noord-Holland       Kinderopvang Hollandskroon

Snel naar:


Home

Agenda

Nieuws

Nieuwsbrief

Kennismaken

Foto's

Contact

Groepen


  • Groep 1/2a
  • Groep1/2b
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5a
  • Groep 5b
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8

 

Nieuwsbrief aanmelden


 

  


Henricusschool

De school

  • Inschrijven
  • Het team
  • Schoolgids
  • Tussenschoolse opvang
  • Tevredenheidspeilingen

Onderwijs

  • Onderwijsinspectie
  • Stoplicht
  • The leader in me
  • Sociaal emotionele ontwikkeling

Participatie

  • Leerlingenraad
  • Ouderraad
  • Medezeggenschapsraad

Protocollen

  • Verlof aanvragen
  • Omgangsprotocol
  • Internetprotocol

 

Zoek in de site


Copyright 2023 - Kindcentrum Op De Elft
Inloggen | Ziber Education - Gespreksplanner voor onderwijs | Ziber - PSD naar html | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers