• Vakanties en vrije dagen
  • Nieuwsbrief
  • De school
    • Inschrijven
    • Het team
    • Schooldocumenten
    • Continurooster
    • Tevredenheidspeilingen
    • Vakantierooster
  • Onderwijs
    • Onderwijs inspectie
    • The leader in me
    • Sociaal emotionele ontwikkeling
    • Identiteit van de school
    • Instructie op de Henricusschool
  • Participatie
    • Leerlingenraad
    • Ouderraad
    • Medezeggenschapsraad
    • Wijkteam
  • Protocollen
    • Verlof aanvragen
    • Internetprotocol
    • Luizenprotocol
    • Pestprotocol
    • Meldcode Kindermishandeling
  • Passend onderwijs
    • School ondersteuningsprofiel
  • Groep 1-2
  • Groep 2-3
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • groep 6
  • Groep 7a
  • Groep 7b
  • Groep 8

De juiste ondersteuning voor ieder kind

Passend onderwijs betekent dat elk kind onderwijs krijgt dat het beste bij zijn of haar talenten en beperkingen past. Dit geldt ook voor kinderen met een stoornis, ernstige ziekte of handicap. Zij kunnen extra hulp krijgen op een reguliere school of op een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Om te garanderen dat alle leerlingen onderwijs krijgen heeft de school zorgplicht. Scholen en schoolbesturen worden verplicht te zorgen voor een passende onderwijsplek en passend onderwijs voor elke leerling. Bij leerlingen met ernstige gedragsproblemen, een ontwikkelingsachterstand of –belemmering onderzoekt de school of de benodigde zorg geboden kan worden. Als de school niet de benodigde zorg kan bieden, zal de school samen met de ouders op zoek gaan naar een passende onderwijsplaats. De wijze waarop de school de ondersteuning biedt vindt u in het ondersteuningsprofiel van de school. 

 Wanneer kan de school extra ondersteuning wel en niet bieden?

De school staat welwillend tegenover de integratie van leerlingen met een (leer)beperking. De Henricusschool heeft als uitgangspunt dat leerlingen onderwijs volgen, waarbij de school de zorg die de leerling nodig heeft kan waarborgen. De school heeft een aantal grenzen aan de zorg vastgesteld. Bij het beantwoorden van de vraag of de school de zorg wel of niet kan bieden, spelen de volgende factoren een belangrijke rol:

  • Een gebrek aan opnamecapaciteit: een belangrijk punt in de besluitvorming vormt de samenstelling van de groep waarin het kind met een beperking of geplaatst zal worden. Iedere situatie staat op zichzelf en wordt als zodanig beoordeeld. Als vuistregel stellen wij dat één kind met extra zorg, zoals bedoeld in de wet, per groep het maximum is.
  • Verstoring van het leerproces van andere leerlingen: de school maakt een afweging of de extra aandacht die een leerling met een (leer)beperking nodig heeft, niet een onevenredig beslag legt op de aandacht van de groepsleraar ten opzichte van de overige leerlingen.
  • Zorg/behandeling en onderwijs: in welke mate gaat de tijd die aan de speciale zorg en/of de (medische) behandeling besteed moet worden ten koste van de onderwijstijd.
  • Verstoring van rust en veiligheid: vooral bij ernstige gedragsproblemen zal het niet mogelijk zijn een zodanige leeromgeving te scheppen, dat het kind verantwoord opgevangen kan worden. In een aantal situaties zal blijken dat een gewone basisschool daarvoor niet is uitgerust.

 

Daarnaast zal de school de volgende vragen onderzoeken:

  • Kan de school in materiële zin voldoen aan de onderwijsbehoeften?
  • Is er een onderwijsarrangement afgegeven en biedt deze voldoende mogelijkheden om te kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften?
  • Kan de specifieke hulp ook op de langere termijn op onze school geboden worden?
  • Andere schoolspecifieke vragen.

 

Bij dit proces wordt de volgende procedure gevolgd:

  1. De ouders hebben een gesprek met de directeur en de intern begeleider.
  2. De school vraagt gegevens op over het betreffende kind.
  3. De school bestudeert de gegevens over het betreffende kind en wint desgewenst advies in.
  4. De school observeert eventueel het kind in verschillende situaties.
  5. De (on)mogelijkheden van de school met betrekking tot toelating worden in kaart gebracht. De school neemt een beslissing.
  6. De school brengt de ouders mondeling en schriftelijk op de hoogte van de beslissing.
  7. Er wordt een keuze gemaakt uit: plaatsing, uitgestelde plaatsing of afwijzing.

De totale procedure neemt maximaal 3 maanden in beslag. Als de school de vereiste zorg niet kan bieden, heeft de school de plicht de ouders te helpen bij het vinden van een passende onderwijsplek.

 Wat is een onderwijsarrangement?

Een onderwijsarrangement is een specifieke aanpak voor de individuele onderwijsbehoeften van een leerling met extra ondersteuningsbehoeften. Dit kan voortkomen uit een ondersteuningsvraag ten gevolge van een beperking, ziekte, gedragsstoornis en/of psychisch probleem. In eerste instantie wordt deze ondersteuningsvraag besproken binnen het ondersteuningsteam en kan er tot een intern arrangement worden besloten. Hierdoor komen er extra middelen vrij om een leerling op specifieke gebieden te ondersteunen. Mocht dit niet toereikend blijken te zijn, kan er een aanvraag worden gedaan voor een extern onderwijsarrangement. Deze aanvraag wordt gedaan bij het Samenwerkingsverband. Als een extern onderwijsarrangement wordt toegekend krijgt de school extra budget om het onderwijsarrangement uit te voeren. Als een leerling besproken wordt in het ondersteuningsteam, maakt de leerkracht in samenspraak met ouders een groeidocument. In dit groeidocument staat omschreven welke zorgen er zijn rondom de leerling en op welke wijze de school dit tot dan toe heeft aangepakt. De intern begeleider van de school coördineert dit proces. 

Wat is het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland?

De Henricusschool is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland. De scholen voor speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs maken ook deel uit van dit Samenwerkingsverband. Ouders zullen weinig te maken krijgen met het Samenwerkingsverband tenzij er specifieke zorgvragen zijn vanuit school en ouders. Als deze vragen worden voorgelegd aan het Samenwerkingsverband worden ouders altijd meegenomen in het traject. Binnen het Samenwerkingsverband is de Henricusschool onderdeel van de scholengroep Wieringen. 

Meer informatie over het Samenwerkingsverband Kop van Noord Holland vindt u via https://www.swvkopvannoordholland.nl/primair-onderwijs/over-ons/algemeen/

Download hier het ouderrapport van het school ondersteuningsprofiel:

 Schoolondersteuningsprofiel 2021-2022 ouderrapport

Agenda

Hemelvaart

29 mei 2025

Pinksteren

09 juni 2025

Studiedag

16 juni 2025

Meer agenda

Contact


Elft 53

1777 AC Hippolytushoef

T 0227 – 239000

 

Volg ons ook op


Twitter

Locatie


 

Aangesloten bij


Stichting Sarkon

 

Wij werken samen met


Samenwerkingsverband kop van Noord-Holland       Kinderopvang Hollandskroon

Snel naar:


Home

Agenda

Nieuws

Nieuwsbrief

Kennismaken

Foto's

Contact

Groepen


  • Groep 1/2a
  • Groep1/2b
  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5a
  • Groep 5b
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8

 

Nieuwsbrief aanmelden


 

  


Henricusschool

De school

  • Inschrijven
  • Het team
  • Schoolgids
  • Tussenschoolse opvang
  • Tevredenheidspeilingen

Onderwijs

  • Onderwijsinspectie
  • Stoplicht
  • The leader in me
  • Sociaal emotionele ontwikkeling

Participatie

  • Leerlingenraad
  • Ouderraad
  • Medezeggenschapsraad

Protocollen

  • Verlof aanvragen
  • Omgangsprotocol
  • Internetprotocol
  • Pestprotocol 2020-2024
     

 

Zoek in de site


Copyright 2025 - Kindcentrum Op De Elft
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Webdesign